انواع قفل هوشمند

امنیت در هر کاری یکی از مهم‌ترین فاکتورها است! انسان به ابعاد مختلفی از امنیت از امنیت روانی گرفته تا امنیت اجتماعی نیاز دارد، اما نکته این است که امنیت در محیط مهم‌ترین نوع آن است! در واقع در صورتی که در محیط امنی زندگی نکنید و مرتب در معرض خطرات زیادی باشید، نمی‌توانید به انواع دیگر امنیت برسید. تصور کنید که منزل شما همواره مورد سرقت واقع شود و یا افراد مختلف برای شما آزار و اذیت ایجاد کنند! در این صورت هرگز نمی‌توانید به پیشرفت‌های دیگر برسید و آرامش اقتصادی و روانی نخواهید داشت. 
آسیب از بین رفتن آرامش روانی در برابر آسیب‌هایی که می‌تواند در صورت نبود امنیت به جان و سلامتی شما و عزیزانتان برسد، بسیار اندک است! بنابراین باید تلاش کنیم تا امنیت را در محیط زندگی خود به بالاترین حد ممکن برسانیم. یکی از ابزارهای جدید برای افزایش امنیت محیط، انواع قفل دیجیتال است. با ما در این مقاله همراه باشید تا در مورد این قفل‌ها اطلاعات لازم را کسب کنید و از آن‌ها به درستی برای امنیت خود استفاده نمایید.

قفل هوشمند چیست؟

قفل هوشمند یک وسیله برای محدود کردن دسترسی به مکان مدنظر شماست که مانند قفل‌های عادی، از ورود و دسترسی غیرمجاز جلوگیری می‌کند. قفل هوشمند نیز مانند قفل‌های عادی کلیدهایی دارد اما این کلیدها می‌توانند اثر انگشت شما، کارت الکترونیک، بلوتوث موبایل شما و یا حتی یک کد رمزی باشند! نکته این است که این قفل‌ها به کلیدهای سنتی و عادی نیازی ندارند و باز کردن آن‌ها نیز دشوارتر از قفل‌های معمولی است. حتماً دیده‌اید که بسیاری از سارقان قفل‌های فیزیکی را به راحتی و با ابزارهای خیلی معمولی مثل سنجاق باز می‌کنند و امنیت را خدشه دار می‌نمایند، قفل‌های هوشمند از چنین خطاهایی مصون هستندوبه راحتی باز نمی‌شوند و امنیت را چندین درجه افزایش می‌دهند.

مدل‌های مختلف قفل هوشمند

قفل‌های هوشمند همگی مبتنی بر فناوری‌های نوین هستند. کلید این قفل‌ها سیگنال‌هایی را به آن‌ها ارسال می‌کند که باعث می‌شود قفل باز شده و دسترسی به پشت درب انجام شود. با این حال انواع قفل هوشمند بسیار متنوع است. اکثر تقسیم بندی‌های قفل های هوشمند  بر مبنای نوع کلید آن‌ها انجام می‌شود. در ادامه با برخی از این انواع آشنا می‌شویم.

قفل هوشمند با اثر انگشت

یکی از شگفتی‌های خلقت این است که اثر انگشت هر فرد، حتی دوقلوها، با دیگری متفاوت است. این موضوع علاوه بر جالب بودن، کاربردهای بسیاری دارد. برای مثال می‌توان قفل‌های هوشمندی تولید کرد که فقط با اثر انگشت افراد خاصی باز شوند. شما می‌توانید از این قفل‌ها برای درب منزل و یا محل کار خود استفاده کنید. در این صورت باید اثر انگشت خود و اعضای خانواده یا همکارانتان را برای قفل تعریف کنید. در این صورت اگر آن‌ها انگشتان خود را به حسگر قفل نزدیک کنند می‌توانند وارد منزل یا محل کار شوند. امنیت این قفل‌ها بسیار بالا است و درصد سرقت و دزدی را بسیار کاهش می‌دهد. البته ویژگی‌های بیومتریک دیگر مانند حسگر چشم نیز می‌توانند برای این قفل‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

قفل هوشمند با پین کد

پین کد در واقع یک رمز است که از ارقام مختلف تشکیل می‌شود. شما می‌توانید قفل هوشمندی را تهیه کنید که به وسیله پین کدها باز می‌شود. همان طور که یک رمز عددی برای تلفن همراه خود تعیین می‌کنید و با زدن آن رمز، می‌توانید وارد امکانات موبایلتان شوید، به وسیله قفل هوشمند پین کدی نیز این کار را برای منزل یا محل کار و حتی گاوصندوق خود انجام می‌دهید. این رمز برای قفل‌های هوشمند معمولاً بین 4 تا 8 عدد است. 
شما می‌توانید پین کد قفل هوشمند را در دفعات مختلف تغییر دهید و آن را تنها در اختیار افراد خانواده و محل کارتان بگذارید. این قفل‌ها امنیت بالایی دارند و در صورتی که از رمز خود محافظت کنید، کسی نمی‌تواند امنیت شما را به هم بزند. البته تلاش کنید رمزی که برای خود قرار می‌دهید، یک رمز قابل حدس مثل تاریخ تولد یا سالگرد ازدواج و یا اعدادی مثل 1111 و 1234 نباشند! تلاش کنید از ترکیب غیر قابل حدسی استفاده کنید که کسی نتواند آن را اتفاقی حدس زده و وارد حریم شما شود.

قفل هوشمند RFID

این قفل‌ها نیز یکی از رایج‌ترین انواع قفل هستند. احتمال دارد که برخی از انواع این قفل را در دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مکان‌های عمومی دیده‌اید. اکثرا از این قفل‌ها برای سازمان‌ها و ادارات استفاده می‌کنند، اما برای منزل نیز قابل استفاده هستند. این قفل‌ها یک کلید به شکل کارت دارند. برای باز کردن قفل باید کلید را به طرف قفل برد و به حسگر آن نزدیک کرد تا قفل باز شود. هر بار که درب را مجدداً ببندید، قفل می‌شود و برای باز کردنش به کارت نیاز دارید. البته برخی انواع این قفل‌ها فقط از بیرون قفل می‌شوند و از درون با دستگیره به راحتی قابل بازکردن هستند.

قفل هوشمند بلوتوث و وای فای

یکی از انواع پیشرفته‌ی قفل هوشمند، قفل‌های بلوتوثی هستند. زمانی که شما این قفل‌ها را روی درب مدنظر خود نصب می‌کنید، آن‌ها را با بلوتوث یا وای فای گوشی خود تنظیم می‌کنید. در این صورت هر زمان که به باز کردن درب نیاز داشتید، کافی است بلوتوث یا وای فای گوشی را روشن کرده و به نزدیکی قفل ببرید. گوشی همراه شما با قفل جفت شده و سیگنال‌هایی را منتقل می‌کند که باعث باز شدن درب می‌شوند. این نوع قفل‌ها نیز امنیت بسیار بالایی دارند، اما در صورت استفاده از آن‌ها باید مراقب گوشی همراه خود باشید. چرا که اگر شخصی غیر از شما تلفن همراهتان را داشته باشد می‌تواند با آن قفل را باز و بسته کند.

جمع بندی

فراهم کردن امنیت محیطی که در آن زندگی می‌کنیم یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام بدهیم. قفل‌ها و کلیدها از اصلی‌ترین عناصر فراهم کردن امنیت در دنیای پیرامون ما هستند. در این مقاله در خصوص انواع قفل‌های هوشمند صحبت کردیم. این قفل‌ها به نسبت قفل‌های سنتی و عادی، مزیت‌های زیادی از جمله امنیت بالاتر را فراهم می‌کنند. رایج‌ترین انواع قفل‌های هوشمند قفل‌های بیومتریک، قفل‌های بلوتوثی یا وای فای، قفل‌های RFID و قفل‌های پین کدی هستند. در صورتی که در خصوص هر یک از این قفل‌ها به اطلاعات بیشتری نیاز دارید و یا دوست دارید یکی از آن‌ها را تهیه کنید، با زنکس تماس حاصل فرمایید.